جان ملوان ها برای چینی ها مهم بوده است

گروه سیاسی- نشست خبری کمیته ویژه‌ رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی روز گذشته با حضور وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نفت ، امورخارجه و مجلس برگزار شد. ابعاد بزرگ این حادثه و شایعاتی که در پی آن شکل گرفت مسوولان دولت را به برگزاری نشست خبری برای پاسخگویی به اصحاب رسانه درباره این حادثه ناگزیر کرد. در ابتدای این نشست علی ربیعی، وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی که به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور و رییس‌کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی انتخاب شده است، گزارشی از وضعیت عملکرد دولت درباره این حادثه ارائه کرد. وی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی، فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم پایگاه اینترنتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از این موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه این‌گونه گزارشات را داشته‌ام. در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد منتشر خواهم کرد. ربیعی یادآور شد: ساعت 15:30 به وقت تهران این حادثه رخ داد ما ساعت ۱۹ پس از اطلاع‌ از ماجرا گروهی را به سفارت چین فرستادیم. ساعت 19:30 توسط همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش ستاد سه‌جانبه تشکیل شد و برای کمک‌خواهی از کشورهای همجوار و مجامع بین‌المللی آقای راستاد فعالیت خود را آغاز کرد. وی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی ارسال شد. یکشنبه با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفتکش کمیته‌ای تشکیل شد و تقریبا روز یکشنبه بعدازظهر بعد از جلسه هیات دولت، جلسه‌ ذی‌ربط و کارگروه ویژه‌ای نیز تشکیل شد و رییس جمهور نظرات خود را بیان کردند.پس از آن کارشناسان ما هم عازم شانگهای شدند و در آنجا ستادی تشکیل دادند و دولت چین یک طبقه از ستاد مدیریت بحران را به آنها اختصاص داد.
پس از آن علی ربیعی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی به سوال خبرنگاران جواب داد. وی در پاسخ به سوال روزنامه «جهان صنعت» مبنی بر اینکه که سرکنسول ایران در شانگهای چین در نخستین روز حادثه در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر اعلام کرد برای چینی‌ها فقط محیط‌زیست خودشان و پاکسازی آب‌ها از مواد نفتی اولویت دارد بنابراین نه اطفای حریقی و نه نجات خدمه‌کشتی اولویت ندارد و این مساله از سوی نماینده شرکت ملی نفتکش هم در شبکه خبر تایید شد، آیا بهتر نبود ایران به جای اعتماد به چینی‌ها و درخواست کمک از آنها به شرکت بین‌المللی اطفای حریق ژاپنی و کره‌ای که در منطقه حضور داشتند مراجعه می‌کرد و از آنها خدمت می‌خرید؟ گفت: «‌ما در روزهای اول از شرکت‌های بین‌المللی امداد‌رسانی خرید خدمت کردیم. ما از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور و سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی در همان روزهای نخست درخواست کمک کردیم اما از آنجایی که ماجرا در آب‌های چین اتفاق افتاده بنابراین دولت چین باید به این موضوع رسیدگی کند، با این حال مطلبی را که درباره اهمیت چینی‌ها به مسایل زیست‌محیطی مطرح شده، من ندیدم و درباره بیانات دیگران اظهارنظری هم ندارم. اما ما به طور طبیعی پر از عاطفه و احساس بودیم و دلمان می‌خواست با شدت بیشتری کارها دنبال شود. مباحثی هم گاهی افراد می‌گفتند که ممکن است چینی‌ها جان افراد ما برایشان مهم نباشدیا محیط‌زیست برایشان اهمیت بیشتری داشته باشد من چنین اظهارنظری را از مقام رسمی ندیدم، اما با پیگیری و حضور در این زمینه شواهدی مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها مهم نباشد، مشاهده نکردیم.» محمود فرازنده، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز در ادامه این سوال پاسخ داد: «ساعت‌های اولیه حادثه، ساعاتی هیجان‌انگیز و احساسی بود و سوالات زیادی در این زمینه مطرح شد؛ چرا اگر در ساعت 8 شب این اتفاق افتاده بلافاصله عملیات امداد و نجات آغاز نشده و چرا چنین اظهاراتی را سرکنسول ایران با همکاری کمیته بحران چین مطرح کردند. من هم بیانیه‌ای را از سرکنسول خودمان ندیدم. اما این احساس ایجاد شده بود که چرا عملیات از فردای حادثه آغاز شده بود. در نظر بگیرید کشتی با ساحل شانگهای حدود 300 کیلومتر دور بوده است، براساس محاسبات از زمانی که عملاتی شروع شود حداقل 10 تا 15 ساعت طول می‌کشد تا کشتی‌ها به محل حادثه برسند. مسایل دیگری هم در زمینه محیط‌زیست و لکه‌های نفتی که با توجه به درگیرهای زیست‌محیطی که در منطقه دریا وجود دارد در رسانه‌های بین‌المللی مخابره شد و این مساله اصلا صحت نداشته و تنها تحت تاثیر جو روانی حاکم شکل گرفته است. همچنین بلافاصله از تمامی کسانی که می‌توانستند در این عملیات اطفای حریق و نجات جان هموطنان ما کمک کنند درخواست کمک شد. با فاصله کمی آتش‌خوار ژاپنی در منطقه حاضر بود.
همچنین در چند ساعت اول طبق خبری که رسانه بین‌المللی مخابره کرده‌اند لکه بزرگ نفتی به مساحت 10 مایل مربع کشتی را فراگرفت و کشتی در مرکز آتش و انفجار بزرگ قرار داشت و نظر کارشناسان هم بر این بود که امکان ادامه حیات سرنشینان از همان ابتدا وجود نداشته اما طبق دستورات ربیعی برای کمک رساندن به اطفای حریق هر آنچه که میسر بود انجام شد. همچنین کشورهای سئول کره، ژاپن، چین و ستادی که در شانگهای برای این منظور تشکیل شده بود تحت نظارت ربیعی به فعالیت خود ادامه داده است.» محمد مهدی برومندی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشت در پاسخ به این سوال گفت: «وقتی ما نخستین جلسه را در بامداد شنبه با دکتر ربیعی همراه با چینی‌ها تشکیل دادیم و مذاکرتی که با فرمانده عملیات چین داشتیم متوجه شدم چینی‌ها هیچ ممانعتی برای کمک‌های کشورهای دیگر ندارند و با ژاپنی‌ها هم همین برخورد را کرده بودند و در همان زمان دو یا سه کشتی آنها حضور داشت که در این زمینه کمک می‌کردند.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست درباره اینکه جعبه سیاه کشتی در کجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، پاسخ داد: درباره بازگشایی جعبه سیاه این کشتی یک سازمان بین‌المللی و چند کشور باید در این فرآیند دخیل باشند که ایران هم باید حضور داشته باشد. البته کار بازگشایی و بررسی جعبه سیاه در چین انجام می‌شود. در حال حاضر این جعبه سیاه با حضور نمایندگان ما پلمپ شده است. ربیعی در پاسخ به این سوال که گفته شده موقعیت‌یاب هر دو کشتی خاموش بوده و گفته می‌شود این کار به این دلیل بوده که بار کشتی غیرقانونی بوده است، گفت: این چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده ، غیر قانونی بوده‌، یا آمریکا نفتکش را با موشک زده است، درست نیست. داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آنها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین‌الملل ندارند.


اگر آمریکا موشک شلیک کرده بود هیچ راداری در دنیا آن را رصد نمی‌کرد؟ کره‌جنوبی نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کرد؟ این چه سخنانی است که گفته می‌شود؟ شما به کشتی که با نفتکش تصادف کرده نگاه کنید کاملا محل اصابت مشخص است.
همکاران من از آن کشتی که با کشتی ما تصادف کرده است، بازدید کرده‌اند. مسایل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفتکش سانچی دروغ واضح است. ضمن اینکه شواهدی از اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها مهم نبود مشاهده نکردیم.
سایر اخبار این روزنامه